Drakflyg i Köping

söndag 20 augusti 2017

Stefan Andersson

Hundratals drakar lyfter för mångfald och integration

Den 10 september väntas ett stort evenemang på Kristinelunds sportfält. Då ser Köping-Scheele R­otaryklubb och kommunen, i samarbete med förenings­livet, till att d­rakar flyger för en god sak. – Flyga drake är så himla roligt och alla kan vara med, säger Karl Beijbom.

Här kan du läsa hela artikeln>>

INITIATIVTAGARE. Köping-Scheele Rotaryklubbs president Karl Beijbom fick idén till evenemanget efter att ha läst bästsäljaren "Flyga drake" av Khaled Hosseini. FOTO: BJÖRN BLOMGREN

Hundratals drakar lyfter för mångfald och integration

DelaSkriv ut Köping ·Publicerad 16 augusti, 2017 kl. 15:50

Initiativtagaren Karl Beijbom, president för Köping-Scheele Rotaryklubb, fick idén till evenemanget efter att ha läst den bästsäljande boken ”Flyga drake” av Khaled Hosseini – och därefter även sett filmen. Nu blir idén till ett evenemang för mångfald och integration på ”Krillan”.

Arrangörerna har kontaktat föreningslivet i staden och köpt in 2000 drakar från Kina.

– Vi klarar av ett publiktryck om det skulle vara så, säger Beijbom.

Söndagen den 10 september är det dags. Friska vindar brukar inte vara någon bristvara på sportfältet, och lite sol på det vore en uppskattad gåva från vädergudarna.

– Blir det perfekt väder tror jag att det kan komma väldigt mycket folk. Det kan vara molnigt men det ska inte regna. Regnar det mycket är det inte så kul, säger Beijbom.

Evenemanget arrangeras helt och hållet av ideella krafter. Beijbom berättar att de ansvariga kommer att sprida information om dagen på bred front.

– När Köpings kommun, Rotary, idrottsföreningarna och invandrarföreningarna hjälps åt att göra reklam för det här kommer väldigt många känna till att det här äger rum.

Folkfesten är helt kostnadsfri för alla besökare.

– Det är gratis och alla får vara med. Ofta kanske bara barnen får en gratis drake, men här får alla det. Mamma och pappa, mormor och morfar. Det tycker jag är trevligt.

Tanken är att Flyga drake-evenemanget ska växa sig större bli en årligt återkommande händelse i Köping. Kanske kan det på sikt ge eko även ute i världen.

– Guinness-rekordet är 6 200 drakar i luften samtidigt. Det rekordet ska vi slå i Köping, säger Karl Beijbom med ett leende.

BJÖRN BLOMGREN