Nyheter från distriktet

tisdag 25 april 2023

Olof Frisk

Kära vänner Rotarianer i Värmland, Närke och Västmanland

Förra veckan nåddes jag av nyheten att vår DGE, Boye Jonsson, inte har möjlighet att fullfölja sitt kommande uppdrag som guvernör i vårt distrikt. Vid ett möte igår kväll, den 24 april, mellan de närmast tidigare guvernörerna bestämdes  att jag kommer tjänstgöra ytterligare ett år som guvernör intill Gittan Persson tillträder som guvernör i vårt nya distrikt rotaryåret 2024-2025.

Det är med stor ödmjukhet jag påtar mig detta fortsatta uppdrag. Måhända kom det lite plötsligt men jag skall efter bästa förmåga och med fortsatt entusiasm försöka stå till klubbarnas och medlemmarnas förfogande. Jag känner redan de flesta och är övertygad vi kan fortsätta det goda samarbeta vi haft innevarande år.

Det kommande rotaryåret blir det sista med våra nuvarande gränser i distriktet. Arbetet med "redistricting"  fortgår enligt plan. Från första juli 2024 slås vi samman med landskapen Dalarna, Gästrikland, Hälsingland och Härjedalen och bildar det nya distriktet som kommer benämnas D2335. Totalt över 50 klubbar med dryga 2000 medlemmar. Arbetsgrupper är tillsatta för att dels avsluta vårt nuvarande distrikt men också planera allt för det nya större distriktet. Det handlar om stadgar, arbetsordning, ekonomi, IT och administration, Rotary Foundation, samtliga kommittéer etc. Flera beslut kommer tas under höstens årsmöten och konstituerande föreningsmöte. Samtliga förslag kommer tillkännages så snart arbetsgrupperna slutfört sina uppdrag.

Under den gånga helgen har jag deltagit på distriktets RYLA, vår ledarskapsutbildning för unga ledare, som för sjätte året genomfördes i Kristinehamn. Fantastiska ungdomar och ett mycket bra sammansatt program  med föreläsare allt från landshövding till framgångsrika företagsledare. En stor eloge till vår RYLA-kommitté. Detta ger hopp om Rotarys framtid med unga ledare.

Jag vill också passa på att önska alla en trevlig Valborg och vårens ankomst. Vi njuter alla av denna underbara tid.

Olof Frisk