Karlstad

Veckobrev v44

1 november 2022

Veckobrev från klubbmötet 31 oktober, 2022

Idag började vi med att hälsa två nya medlemmar välkomna till klubben. Det var Kerstin Rosenberg och Lisbeth Fröding, som önskat överflyttning från Tingvalla RK. Trevligt!
Närvarande var denna dag 15 egna medlemmar.
Ulf meddelade också att vi bjudit in styrelsen för Tingvalla att deltaga på vårt nästa styrelsemöte den 9/11.

” Lagen om Vård av Unga (LUV)”

Många av oss har hört om detta begrepp, LUV, men vad är det egentligen? Om detta talade vår medlem Conny Karlsson. Han är anställd jurist på Karlstad Kommun och som sådan sakkunnig vid Socialnämndens verksamhet. Lite fakta.

LVU skall trygga samhällets möjligheter att kunna ge barn och unga behövlig vård och behandling. Ytterst ligger ansvaret på kommunens socialnämnd. Om socialnämnden inte kan genomföra behövlig vård i samförstånd med vårdnadshavaren och den unge, när denne fyllt 15 år, kan ett omhändertagande enligt LVU bli aktuellt.

För att LVU ska kunna tillämpa behöver tre förutsättningar vara uppfyllda:

• Det skall föreligga ett missförhållande som har anknytning till den unges hemmiljö eller till den unges beteende.
  • Missförhållandet ska medföra att det finns en påtaglig risk för att den unges hälsa eller utveckling skadas.
  • Behövlig vård kan inte ges på frivillig väg.

Åtgärderna kan uppfattas som allvarliga men är föremål för många beslut. Först utredning av en socialsekreterare, juridisk kontroll, beslut av utsedda politiker, därefter beslut i domstol. Allt detta får ta max 4 månader.

Jouringripande kan också ske, vid akuta fall, dygnet runt. Då beslutas omhändertagandet av en jourhavande politiker. Detta beslut måste sedan godkännas i domstol inom en vecka.

Enligt Conny hanteras c:a 100 pågående LUV-ärenden per månad i Karlstad och han ser en viss ökning över tid. Till detta kommer 5-10 nya tvångsplaceringar varje månad, samtidigt som lika många upphör och avslutas. Uppskattningsvis står killarna för 60% av dessa fall.

Tack Conny för ett informativt och initierat föredrag. Ämnet är på ett sätt lite skrämmande, samtidigt som allt sker ”för barnets bästa”

Nästa vecka har vi ordinarie möte på Plaza, 11.45.

Senare program finns som vanligt att finna på   www.karlstad.rotary2340.se

Sekreteraren