RFE-resa till Australien

torsdag 2 maj 2019

Christina Bredin

RFE mars 2019 till distrikt 9650 Australien

Vi var elva medlemmar från distrikt 2340 som flög till Sydney 1 mars och där började vår tre veckor långa vistelse på Australiens östkust. Efter några dagars tidsanpassning i trevliga Sydney bordades tåget som skulle ta oss till Forster, den första av våra fyra RFE-orter.

Ett stående inslag på alla fyra orterna var klubbmötet där vi berättade om Sverige med hjälp av ett bildspel. Därefter byttes standar. Som avslutning framförde vi en eller två typiska svenska sånger, ett mycket uppskattat inslag. De australiensiska klubbarna är mycket duktiga på lokala projekt och vi fick alltid besöka något av dessa på varje ställe. På alla fyra orterna bodde vi hos härliga människor som gav oss lite insikt i hur det är att bo och verka i Australien och hur Rotary fungerar. Det har varit stora problem framför allt för lantbrukare efter den långvariga torkan och här har Rotary spelat en viktig roll i samhället och samarbetat med myndigheter för att hjälpa utsatta familjer.

I Forster drev en av rotarianerna en ostronodling som vi fick besöka och där även provsmaka ostronen.  På hemvägen stannade vi till vid en dunge där det hängde 100-tals flygande hundar i träden. De är en art stora fladdermöss som lever av frukt och ser ut som små hundvalpar.

Nästa RFE-ort var Armidale där vi deltog i distriktskonferensen från fredag kväll till söndag lunch. Även där passade vi på att sjunga en svensk sång. På morgonen när vi åkte till konferensen passerade vi en massa känguruer – intressanta djur. Rotary i Armidale har en liten park där de låter alla sina utbytesbesökare plantera ett vänskapsträd.  Så nu finns där ett päronträd planterat av rotarianer från distrikt 2340. En platt med namnet på vårt distrikt och 2019 finns monterat på en bänk i parken.

I det lilla samhället Dorrigo, den tredje RFE-orten var Rotaryklubben mycket aktiv med ett antal lokala projekt och mitt i stan står en stor klocka med Rotaryhjulet och Fyrfrågeprovet finns uppsatt på en av husfasaderna. På kreatursmarknaden som vi besökte var det Rotaryklubben som drev fikaserveringen.

I sista RFE-orten Port MacQuarie ute vid havet besökte vi deras Rotary Lodge. Klubben har låtit bygga ett antal övernattningsrum i anslutning till sjukhuset där anhöriga till sjuka kan övernatta, eller patienter som behöver vara kvar flera dagar för sina behandlingar eller provtagningar och har långt hem. Vi besökte även ett Koala Hospital, där de tog hand om bil- och tågskadade koalor. Från Port MacQuarie åkte vi åt olika håll före hemfärden till Sverige.

En RFE-resa är det perfekta sättet att lära känna ett nytt land. En RFE-grupp från distrikt 9650 kommer på besök till oss i september.

Deltagare i utbytet:
Christina Bredin, Västerås-Rudbeckius, teamleader