RFE med D 1190 England 2016

måndag 18 april 2016

Lisbeth Fröding

Rotary Friendship Exchange den 4 – 11 maj 2016.
Besök i D 1190 Lake District, England

Tio förväntansfulla deltagare från vårt distrikt 2340 möttes på Arlanda den 4 maj för avresa med flyg till Manchester. Inte mindre än 8 av distriktets Rotaryklubbar var representerade. Från Manchester fortsatte resan med 2 timmars tågresa till Carisle där våra värdar mötte oss med ett härligt ”come-together-party”.

Första dagen gjorde vi en tur med Eskdale Railway – ett lilleputtåg drivet av ett tjusigt ånglok. I Muncaster Castle svepte falkar och ugglor runt oss, dresserade av två falkonerare. Dessutom bjöds vi på en otrolig färgprakt i den omgivande parken med bland annat fem meters höga blommande rhododendron. Under kvällen deltog vi i ett välbesökt Rotarymöte med Whitehaven Castle RC där vi fick en rejäl genomgång av deras projekt. Dessutom sedvanligt utbyte av standar.

Nästa dag bjöd på enormt vackra vyer i Buttermer Lake. Promenader längs spegelblank sjö med höga berg och små vattenfall i trollskog avslutades med ett besök på den lokala Puben.

Så var det dags för museibesök inne i Whitehaven. The Rom Story Museum avslöjade hur familjen Jefferson bidrog till slavhandeln. Segelfartygen gick från Whitehaven med utrustning till Västafrika där man tog ombord slavar packade som i en sardinbox och seglade till Västindien. Där byttes slavarna mot rom som fraktades till England i ektunnor. På Beacon Museum fick vi en uppfattning om det hårda livet i gruvorna och till sjöss.

Efter en lång bilresa fick vi så vandra längs Hadrianus Mur, en 8 mil lång mur, byggd av romarna under 600-talet för att utestänga angripare. Kvällens middag avnjöts på ett strandhotell ägt av en av våra värdar, Tom Milburn. Vi kunde dessutom njuta av utsikten över havet med nymåne.

Industribesök gjordes på svenskägda Iggesunds Pappersfabrik i Workington. Vi följde tillverkningen från timmerupplaget till färdig finkartong. Dessutom var en av våra guider under besöket från Deje! Kvällen avnjöts i solsken, 27 grader under dagen, med BBQ-party hos Gordon och Irene Southwood. Gordon visade upp sin fina Morgan-Car och potatisodlingen.

Sista dagen för utbytet deltog vi i vår värdklubb Whitehaven RC lunchmöte med utbyte av standar. Under kvällen var det vinprovning med tyska viner.

Tidig start för avfärd med bil till Carlisle och tåget till Manchester, därefter flyg med byte i Oslo och ankomst på Arlanda på eftermiddagen.

Lisbeth Fröding

Teamleader