Rotary hjälper sjukhus i Lettland

måndag 17 juni 2019

I förra veckan var representanter från sex olika Rotaryklubbar i distriktet över för att inspektera det tredje och sista projektet för Jekabpils Hospital i sydöstra Lettland. Jekabpils Hospital är ett sjukhus i storlek som Lindesbergs, men man har kvar sin förlossningsavdelning. I tre projekt under tre år har man investerat ca 2.000.000 kr i modern utrustning, framför allt för den neonatala avdelningen. Med hjälp av ny modern utrustning kan man nu rädda livet på ett antal för tidigt födda barn varje år. Även förlossningsavdelningen har fått ny utrustning som gör att man har en helt annan kontroll på situationen inför varje födsel. Tacksamheten är oerhörd stor från personalen sida. Chefsläkaren Inguna Kaleja säger att man inte förstår hur man kunde jobba tidigare utan denna utrustning. Projektledaren Anders Svensson säger att även med Rotarymått är detta ett mycket stort projekt och Rotarys världspresident Barry Rassin uppmärksammade nyligen projektet i sitt sluttal vid Världskongressen i Hamburg.

Publicerat den 17 juni, 201917, www.24i.se av Tomas Källberg. BERGSLAGEN.