San Diego - vägen till guvernör

Johan Strandberg

Vilken fantastisk upplevelse,
International Assembly 2018.

Som DGE och partner har vi, Johan Strandberg och Christina Wetterstrand Strandberg, fått vara del av ett Home Stay program i Space Coast District (6930). Vi träffade trevliga människor och vi fick bl.a. uppleva en dag på Kennedy Space Center. Från Florida for vi vidare till San Diego i Kalifornien och International Assembly. International Assembly (IA) är en obligatorisk utbildning för blivande distriktsguvernörer från alla 200 rotary-länder. Läs mer

Förutom den obligatoriska bilden på DGE och RIPE med partners bjöd veckan på en rad intressanta möten, föreläsningar och grupparbeten. För såväl DGE som partner. Christina har nu 8 dagars rotary-utbildning (inkl. 2 dagar GETS), väsentligt mer än vad mången rotarian i distriktet underkastats.

Till International Assembly samlas nästan 1500 personer på ett ställe i San Diego. I centrum står alla världens inkommande distriktsguvernörer (538 lär det vara), i de flesta fall med partners. Ordet spouse förekom inte i årets officiella presentationer.

Under IA presenteras främst den inkommande världspresidentens tema, som ska gälla för det kommande rotary-året. Nästa års president heter Barry Rassin och kommer från Bahamas. Som sitt tema har han valt ”BE AN INSPIRATION”, vilket i rotaryöversättning blir ”EN INSPIRATIONSKÄLLA”. Temat underströks genom att flera ledande funktionärer i Rotary International berättade om personliga, privata, händelser i deras liv. Det var inspirerande och stundtals mycket emotionellt.

Den nya devisen, som ska ligga till grund för en reviderad strategi för Rotary återkom ständigt:

Together, we see a world where people unite and take action to create lasting change
– across the globe, in our communities, and in ourselves.

Vi kommer att ha anledning återkomma till denna många gånger. Inte minst gäller det när vi pratar om medlemsutveckling.

På den mer konkreta åtgärdssidan finns naturligtvis utrotandet av polio kvar. Nu konkretiseras målet. Vi är inte bara ”så nära”. Det kommande rotaryåret kan bli året då vi får uppleva en värld utan polio.

Johan och Christina