Annelie är Rotarys distriktsguvernör

fredag 30 juni 2017

ÅRJÄNG: "Fantastiskt roligt och spännande"

61-åriga egenföretagaren Annelie Jelgert från Sillerud är Rotarys nya distriktsguvernör.

Du kan läsa hela artikeln här>>

Annelie är Rotarys distriktsguvernör

ÅRJÄNG: "Fantastiskt roligt och spännande"

– Jag är väldigt ödmjuk inför situationen, säger hon om uppdraget att samordna omkring 1 800 medlemmar.             0     Skriv ut artikeln      Rätta fel

Ceremonin hölls på hotellet i Årjäng under torsdagen där bland annat ett 20-tal tillresta medlemmar, inklusive den avgående distriktsguvernören, fanns på plats.

– Det känns fantastiskt roligt och spännande att jag har fått förmånen att bli vald till det här, säger Annelie Jelgert om uppdraget.

Vad ska du göra som distriktsguvernör?

Vid en ceremoni på torsdagen utsågs Annelie Jelgert officiellt till guvernör för Rotarys distrikt 2340. Hon fick bland annat ta emot guvernörskedja och pin av avgående distriktsguvernören Christer Rydergård.JOSEFIN WALLIN

– Jag ska bland annat stötta, hjälpa och besöka alla de 45 klubbarna i distriktet där Värmland, Västmanland och Närke ingår. Jag ska också jobba med medlemsutvecklingen och göra Rotary mer synligt i samhället.

”Min andra familj”

Annelie Jelgert har varit medlem i Rotary sedan 2003, men kom i kontakt med organisationen redan i början av 90-talet.

– Då flyttade jag och min man från Enköping till Årjäng och genom Rotary fick vi direkt ett nätverk och kontakt med människor. I dag är vi ett 30-tal medlemmar i Årjäng. Jag ser Rotary som min andra familj.

Hur skulle du beskriva Rotary?

– Vi är ett internationellt yrkesnätverk som även jobbar med hjälpverksamhet. Vi brukar också säga att vi är världens största skola. I alla våra 32 000 klubbar runt om i världen hålls ett föredrag varje vecka. Det kan vara en person som berättar om en resa, till exempel ett konvent, eller ett föredrag om hur går med vårt stora arbete för att bekämpa polio, ett arbete som stöttas av Bill och Melinda Gates.

Vilken är Rotarys viktigaste fråga, enligt dig?

– Det allra viktigaste är våra medlemmar. Om vi inte värnar våra medlemmar har vi inte några mål och heller ingen plan med vårt arbete.

– En annan viktig fråga är att hur vi får in ungdomar i vår verksamhet. Liksom många andra föreningar och organisationer har vi hög medelålder, över 60 år i vårt distrikt, så där jobbar vi aktivt med ungdomsverksamhet.

Helena Ingman 0573-76 10 71 helena.ingman@nwt.se